Ulrich Haas-Pursiainen: Backlight, kansainvälinen valokuvataiteen festivaali

Tarkasteltaessa 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen Suomen taidetta ja kulttuuria huomio kiinnittyy erityisesti tamperelaiseen Backlight-valokuvafestivaaliin niin suomalaisesta kuin eurooppalaisestakin näkökulmasta.

2000-luvulla Euroopan unioni laajeni itään, ja EU-rahoituksen tuella Backlight pystyi luomaan uusia siltoja Euroopan avautuvien ja toisiaan lähestyvien kulttuurien välille. Tampereesta tuli näkyvä nuoren eurooppalaisen valokuvaustaiteen keskus.

Backlightin lähtöideana oli esittää aiheittain ja aloittain eurooppalaisen valokuvataiteen kulttuurista moninaisuutta asiasta kiinnostuneille suomalaisille. Vuodesta 2005 alkaen on vuorostaan järjestetty suomalaisten taiteilijoiden näyttelyitä festivaalin eurooppalaisilla yhteistyökumppaneilla Pietarissa, Kaunasissa, Varsovassa, Łódźissa, Wienissä, Firenzessä, Roomassa, Sardiniassa, Bragassa, Luxemburgissa, Aarhusissa ja vuonna 2008 myös Pingyaossa Kiinassa.

Vuosina 1999–2009 Tampereella, Turussa, Oulussa, Porissa, Valkeakoskella ja Helsingissä esitellyt 185* taiteilijaa sekä yli 20 osallistunutta kuraattoria koko Euroopasta ovat panostaneet omalta osaltaan Backlightin ja suomalaisen valokuvataiteen tunnetuksi tekemiseen Euroopassa. (*1999/28; 2002/26; 2005/75; 2008/56)

Tällainen laaja integroiva toiminta vaatii rahoitusta, jota saatiin vuosina 1999–2009 lähinnä Euroopan unionilta ja kansainvälisiltä yhteistyökumppaneilta. Vuonna 2011 rahoitus romahti, mikä on myös osoitus siitä, että tamperelaisen ja suomalaisen taiteen ja kulttuurin rakenteellinen kehitys on jäänyt eurooppalaisesta ja maailmanlaajuisesta kehityksestä.

Valokuvaus ei ole enää marginaalitaidetta; vuonna 2011 se on myös risteävien digitalisointiprosessien ansiosta korkeatasoinen taidemuoto, joka on tiukasti punoutunut muihin nyky- ja urbaanitaiteen muotoihin. Pieni instituutio Valokuvakeskus Nykyaika ei enää pysty yksin täyttämään vaatimusta poikkitieteellisestä asiantuntemuksesta. Hankkeet, joiden halutaan tulevaisuudessa menestyvän eurooppalaisella tasolla, tarvitsevatkin vastaavia hallinnollisia ja sisällöllisiä rakenteita, jotka valitettavasti täytyy ensin rakentaa uudelleen.

Backlight 2011 – Siirtolaisuus ja nomadi elämä pyrkii (kokonaan ilman EU-rahoitusta) omalla tavallaan esittämään aiheeseen liittyviä suuntavirtauksia. Aistihavaintojen rajat hämärtyvät 21 eurooppalaisessa asetelmassa aiheesta; 22 taiteilijaa tarjoavat myös paljon puhuttavaa Venäjän kansan kaipauksesta Kamtšatkan ja Pietarin välillä.

Tervetuloa näyttelyyn 17.9.–30.10.2011

TR1 Taidehalli

Tampereen taidemuseo

Taidekeskus Mältinranta

www.backlight.fi

Beim Blick zurück auf die erste Dekade Kunst und Kultur in Finnland im zweiten Jahrtausend rückt das Fotofestival Backlight aus Tampere deutlich ins Blickfeld und dies sowohl aus Finnischer als auch aus Europäischer Perspektive.

Aus Europäischer Perspektive brachte die Dekade die Ost-Erweiterung der EU und, unterstützt durch Gelder der Europäischen Union wurde Backlight Werkzeug beim Bau neuer Brücken zwischen den sich öffnenden und annähernden Kulturen Europas. Tampere wurde sichtbare Drehscheibe für Junge Europäische Kunst mit Fotografie.

Es war die Start-Idee von Backlight dem interessierten Publikum in Finnland einen thematisch und fachlich strukturierten Zugang zur kulturellen Vielfalt europäischer Fotokunst zu eröffnen. Ab 2005 waren im Gegenzug immer auch Ausstellungen mit finnischen Künstlern unterwegs in den europäischen Partnerinstitutionen des Festivals: in Sankt Petersburg, Kaunas, Warschau, Lodz, Wien, Florenz, Rom, Sardinien, Braga, Luxemburg, Aarhus und 2008 auch in Pingyao/China.

Die zwischen 1999 und 2009 in Tampere, Turku, Oulu, Pori, Valkeakoski und Helsinki ausgestellten 185* Künstler und die über 20 beteiligten Kuratoren aus ganz Europa haben dann Ihren Teil dazu beigetragen um Backlight und Finnische Fotokunst europaweit bekannter zu machen. (*1999/28; 2002/26; 2005/75; 2008/56)

Die für solch aufwendige integrative Aktionen notwendige fundamentale Unterstützung, von 1999 bis 2009 wesentlich durch die Europäische Union und die internationalen Partner, ist in 2011 eingebrochen, auch aus Gründen die Aufzeigen das die strukturellen Entwicklungen im Kunst und Kulturbereich in Tampere/Finnland hinter den sich europaweit und global aufzeigenden Realitäten zurückgefallen sind.

Fotografie ist keine Nischenkunst mehr, Fotokunst 2011 ist auf höchstem Niveau, auch durch verschränkende Prozesse der Digitalisierung, aufs engste Verknüpft mit anderen Ausdrucksformen der Zeitgenössischen und Urbanen Kunst. Diese notwendige interdisziplinäre Kompetenz  kann durch die kleine Institution Valokuvakeskus Nykyaika allein nicht mehr realisiert werden. Zukünftig erfolgreiche Projekte auf Europäischer Ebene verlangen nach entsprechenden Strukturen – organisatorisch wie inhaltlich – die leider erst neu eingerichtet werden müssen.

Backlight 2011 – Migration und Nomadisch Leben versucht (ganz ohne EU Gelder) auf seine Weise diesen Tendenzen Ausdruck zu geben. Die Grenzen der Wahrnehmung verschwimmen in 21 europäischen Positionen zum Thema und Spektakuläres bieten auch 22 Positionen Territorien Russischer Sehnsucht zwischen Kamchatka und Sankt Petersburg.

Herzlich Willkommen 17.9. – 30.10.2011

-TR1 Kunsthalle

-Tampere Art Museum

-Mältinranta Art Centre

Backlightin projektijohtaja 1999–2011

Ulrich Haas-Pursiainen M.A.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: